PRIM Dakar – příběh od roku 2009

Sledujte s námi Dakar 2020

RALLYE DAKAR 2020: NEJVĚTŠÍ DAKARŠTÍ SRDCAŘI VYBOJOVALI DALŠÍ MEDAILI

Všechno to začalo hektickými přípravami před odplutím Fordu Ranger Dakar a mnoha probdělými nocemi. Pokračovalo zraněným mechanikem a problémy na začátku soutěže a vyvrcholilo těžkou nehodou s kamionem. Ale ani to srdcerváče z týmu Ultimate Dakar Racing nezastavilo na cestě za vysněným dakarským cílem.

Nakonec z toho bylo 36. místo celkově. Ale také uznání všech účastníků Rallye Dakar i fanoušků, že to kluci nevzdali, a i přes srážku s kamionem vybojovali další dakarský cíl. „Je to naše třetí společná medaile s Davidem, kterou jsme získali za dosažení dakarského cíle. Já už jich mám šest. Ale téhle poslední si s Davidem oba ceníme nejvíc. Děkujeme všem za podporu,“ vzkazoval všem z cíle vyčerpaný ale šťastný Tomáš Ouředníček.

DVANÁCTÁ ETAPA: DOSAŽENÍ DAKARSKÉHO CÍLE OUŘEDNÍČKOVI S KŘÍPALEM MÁLEM ZKAZIL NEFUNKČNÍ CHLADIČ

Poslední den 42. ročníku Rallye Dakar v Saudské Arábii přinesl posádce týmu Ultimate Dakar Racing nečekané komplikace s autem už na startu etapy. A v cíli šokující zjištění, že z převodovky unikal olej.

Celý tým využil večer i noc v bivaku k důkladné přípravě auta na poslední dakarské kilometry. Zákon schválnosti ale zafungoval. „Když jsme ráno odjížděli z bivaku, zjistili jsme, že nepracuje teplotní čidlo motoru. A zároveň nebyly funkční hlavní ventilátor a chladič. A to je obrovský problém. Bez toho nejsme schopní auto uchladit a měřený úsek zvládnout. Tak jsme rychle vyjeli z bivaku, abychom odbavili start do etapy. A vrátili jsme se zpátky. Já jsem křičel na mechaniky, co se stalo, ale už jsme museli odjet,“ popisoval ranní nervy pilot Tomáš Ouředníček.

Soutěžní úsek poslední etapy měřil 374 kilometrů. Závodníky potrápil prachem a komplikovaným předjížděním pomalejších strojů. „Spousta aut i kamionů tam skončila a museli se nechat odtáhnout. Takže i poslední den se toho dalo hodně pokazit. My jsme ale jeli úplně na jistotu. Nešlo nám vůbec o výsledek, protože jsme věděli, že už nemáme šanci se nějak výrazně posunout. I tak jsme o jedno místo poskočili nahoru a jsme celkově 36.“

„Chtěl bych poděkovat všem fanouškům, že nám fandili a drželi palce,“ zdůrazňoval z cíle Rallye Dakar šťastný Tomáš Ouředníček.

JEDENÁCTÁ ETAPA RALLYE DAKAR: STÍHACÍ JÍZDA ZEZADU, LEHKÉ ZAPADNUTÍ V DUNÁCH A VYHLÍŽENÍ DAKARSKÉHO CÍLE

Posádka Ultimate Dakar Racing týmu zvládla dnešní druhý díl maratonské etapy bez větších komplikací. Zvládnout musela spoustu předjížděcích manévrů i dvojité lehké vyprošťování z písku. Odměněna byla 35. etapovým časem. V celkovém hodnocení aut si polepšila o jednu příčku a je před poslední etapou tohoto dakarského ročníku 37.

Společné spaní ve velkém stanu se všemi závodníky si ale Tomáš moc neužil. „V noci byla velká zima, takže jsme se moc nevyspali. Proto jsme nastoupili do dnešní etapy, která byla velmi náročná, celkem unavení. Obsahovala spousta dun a pískových cest. Jeli jsme opatrně, protože jsme startovali zezadu. Chtěli jsme hlavně dojet, za námi vyjížděl jen Nani Roma, který měl včera nehodu,“ říkal v cíli Tomáš a pokračoval: „Auto fungovalo dobře. Písek byl hodně zrádný, protože byl hodně hluboký. Pak jsem ale udělal malou chybu. Trochu jsme narazili a zapadli. Ale rychle jsme se dokázali vyprostit a jeli jsme dál. A opět jsme předjížděli auta, která jsme už předtím předběhli. Jenže nás čekalo ještě jedno krátké zapadnutí.“

Českého pilota v cíli jedenácté etapy těšilo, že ji s navigátorem Davidem Křípalem zvládli bez větších komplikací. Tomáše ale stále mrzí dlouhé zdržení v desáté etapě při opravě poloosy. „Osobně už začínám být na pokraji sil, protože jsem se nevyspal a projevuje se náročná dakarská trať, kterou už máme za sebou. Pořád ještě cítím zklamání z celkového výsledku. Ale bohužel včerejší komplikace nám vzaly spoustu času. Takže už máme jediný cíl se dobře nachystat před zítřejší poslední etapou. Aby to klaplo až do úplného konce,“ plánuje si Tomáš.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

DESÁTÁ ETAPA RALLYE DAKAR: ZATRACENÝ TISÍCIHRAN A RUČNÍ PRÁCE S LEATHERMANEM V POUŠTI POKAZILY VÝSLEDEK

Tomáš Ouředníček a David Křípal si opět vybrali dávku smůly při maratonské etapě. Náhradní díl při opravě v poušti do vozu nepasoval ani po mnoha úpravách. Posádka Ultimate Dakar Racing týmu tak přišla na trati o spoustu času a dojela až 62. V celkovém pořadí aut je 38.

Na startu měřeného úseku přitom nic nenasvědčovalo tomu, že přijdou problémy. „Skvěle jsme odstartovali, projeli jsme kolem Fernanda Alonsa, který se dnes vyválel. Pak jsme přejeli dunu a za ní leželi na střeše bratři Coronelovi. Málem jsme do nich vrazili, protože to nešlo ubrzdit. Tak jsme je objeli, vzali je na lano a vrátili je zpátky na čtyři kola,“ popisoval úvod etapy Tomáš Ouředníček. Jenže pak ve Fordu Ranger Dakar zarachotilo a odešla poloosa. „Za tři minuty byla vymontovaná. Připravili jsme náhradní, jenže ta prostě nešla zpátky nasadit do těhlice kola. Je tam takový tisícihran, ale ta náhradní ho měla nějak poničený.“

Česká posádka se za pomoci šroubováku a pilníku Leathermanu snažila tisícihran přizpůsobit, aby zapadl. „Dělali jsme to dvě hodiny a zkoušeli to dokola a dokola. A nakonec se nám ho tam podařilo narvat,“ vzpomínal na nepříjemné chvilky Tomáš. Měřený úsek deváté etapy pořadatelé zkrátili kvůli počasí za neutralizací. „To nám dost pomohlo. Tam bychom museli překonávat velké náročné duny.“

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Míla Janáček

DEVÁTÁ ETAPA RALLYE DAKAR: OUŘEDNÍČEK S KŘÍPALEM KLIČKOVALI MEZI KAMENY A MYSLELI NA MARATÓNSKOU ETAPU

Posádka týmu Ultimate Dakar Racing pokračuje v soustředěném postupu absolutním pořadím v kategorii aut. Po 26. etapovém místě poskočila na 36. příčku.

Devátá etapa začala velmi dlouhým přejezdem, proto i auta startovala opět brzy ráno. „Měli jsme na přejezd skoro čtyři hodiny. Připomínalo to klasický Dakar posledních let, kdy se dlouho jede a nic se neděje. Pak to ale začalo zostra. Potýkali jsme se s náročnou a hodně rozbitou tratí, byla technická s klikatými cestami. Tahle trať vyhovovala hlavně kamiónům, které nemusí vůbec řešit kameny i malé strže a jedou rovně,“ přibližoval dnešní dakarské dění Tomáš Ouředníček.

Jízdu Tomáše s Davidem ovlivnily i karamboly, které viděli na trase. „Potkali jsme dvě hodně rozbité Toyoty. I proto jsme volili spíš opatrnou stopu. Auto nám dneska jelo výborně, David skvěle navigoval, takže jsme si to užívali. Zvlášť, když jsme po tom kamenitém úseku zpátky předjeli kamiony, které se před nás dostaly. Ale na technickém kamenitém úseku na konci měřeného úseku se přes nás opět přehnaly,“ vysvětloval Tomáš.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

OSMÁ ETAPA RALLYE DAKAR: MOTORKY NEJELY, OUŘEDNÍČEK S KŘÍPALEM STARTOVALI BRZY RÁNO V NEZVYKLÉM CHLADNU

Dění na Dakaru ovlivnila nedělní smrtelná nehoda motorkáře Paula Goncalvese. Pořadatelé zrušili rychlostní zkoušku pro motocykly a čtyřkolky, o to dřív startovali ostatní účastníci rallye včetně posádky Ultimate Dakar Racing týmu.

Závodní úsek měřil 474 kilometrů a obsahoval rychlé úseky kombinované s dunovými poli. „Jelo se nám celkem dobře, situaci ale komplikovalo špatně fungující řazení bez spojky. Dvakrát jsme v dunách úplně ztratili výkon. Místo toho, aby motor táhnul, tak chcípal. Málem jsme tam zapadli, ale naštěstí jsme se z toho nějak vyhrabali,“ doplnil Tomáš v cíli etapy a pokračoval: „Jednou jsme museli zastavit, protože se auto z ničeho nic rozvibrovalo. Vypadalo to, že máme povolené kolo, ale nebylo to tak. Takže nevíme, co se vlastně stalo. To ještě budeme zkoumat. Jinak vše fungovalo bez problémů, tak jak má.“

Osmá etapa vynesla posádce Ouředníček – Křípal 28. čas v kategorii aut a posun v celkovém pořadí na 38. příčku. „Dnešní umístění není na juchání, ale ani na smutnění. Ani celková pozice už není s ohledem na náš páteční karambol tak špatná a dá se považovat za slušnou výchozí pro další postup směrem nahoru. Ale ještě zdaleka nejsme v cíli,“ uvědomuje si Tomáš Ouředníček.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek a Jaroslav Blažek, www.foto-moto.eu

SEDMÁ ETAPA RALLYE DAKAR: FORD RANGER POVSTAL Z POPELA A OUŘEDNÍČEK S KŘÍPALEM DÁL SNÍ SVŮJ DAKARSKÝ SEN

Až dnes ráno byl po páteční srážce s kamionem opraven závodní vůz posádky Ultimate Dakar Racing týmu. Po páté hodině se Tomáš Ouředníček po testu Rangeru rozhodl, že budou s Davidem pokračovat v soutěži.

Zdlouhavé opravy silně poničeného vozu, které se protáhly až do dnešního rána, trochu komplikovalo chladné počasí. „Bylo to drama, pracovalo se celou noc. Proto jsem se s mechaniky dohodl, že si půjdu lehnout. Vzbudili mě v pět ráno s tím, že konečně všechno funguje. Byl jsem hrozně šťastnej. Objel jsem jedno kolečko okolo bivaku. Jediné, co nefungovalo, byly obě pístnice. To znamená, že kdybychom měnili kolo nebo zapadli, trvalo by to zoufale dlouho. Což je v takových případech velký handicap. Ale už nebyl čas je nějak zprovoznit,“ řekl v cíli sedmé etapy Tomáš.

Posádka se ale bála před dlouhou etapou závažnějších problémů po rozsáhlých hektických opravách. „Věděli jsme, že nesmíme udělat jedinou chybu, protože nemáme zvedáky, nemáme pístnice. Ze začátku jsem jenom testoval, co se bude dít s autem, protože jsme vyměnili i tlumiče. Všechno vypadalo dobře, takže jsem držel plný plyn. Dvakrát jsme málem zapadli, ale podařilo se nám z toho vždycky vyjet. A jeli jsme si potom vlastní stopu v dunách,“ řekl v cíli Tomáš.

Nakonec ale po 28. etapovém místě a postupu na 37. příčku v absolutním hodnocení kategorie aut převládala u Tomáše s Davidem pochopitelně radost. „Jsem rád, že jsme se dokázali vrátit do závodu. V cíli nás všichni sledovali a natáčeli, protože viděli video naší srážky s kamionem. Dokonce jsme s Martinem van den Brinkem, který ten kamion řídil, několikrát stáli vedle sebe při neutralizaci mezi závodními úseky. To bylo pochopitelně atraktivní pro novináře. I komisaři na trati na nás hodně mávali, protože věděli, co se stalo. A bylo vidět, že jsou rádi, že pokračujeme,“ dodává Tomáš Ouředníček.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek a Jaroslav Blažek, www.foto-moto.eu

FORD POSÁDKY OUŘEDNÍČEK – KŘÍPAL PŘEVÁLCOVAL KAMION, ČEŠTÍ ZÁVODNÍCI ALE CHTĚJÍ POKRAČOVAT DÁL

Nejhorší okamžik své dakarské kariéry za sebou mají pilot Tomáš Ouředníček a navigátor David Křípal. Na konci páteční šesté etapy Hail – Rijád jim přední část vozu přejel kamion Nizozemce Van den Brinka. Jako zázrakem se posádce nic nestalo. Start do nedělní sedmé etapy je ohrožený, ale není vyloučený. Na autě se při sobotním volném dni tvrdě pracuje.

Tomáš s Davidem vstupovali do poslední etapy první poloviny 42. ročníku Rallye Dakar jako 25. nejrychlejší posádka v celkovém hodnocení aut. A byli odhodlaní stoupat výš. „Měli jsem skvělou rychlostku, jelo se nám nádherně. Těsně před cílem u náročného výjezdu duny najednou stáli pořadatelé, mávali na nás, ať hodně zpomalíme. Na místě byl i ředitel závadu David Castera. Mě to trochu znervóznilo, rozjel jsem se pomalu a tu dunu nevyjel. Tak jsem zcouval zpátky. Pak jsme se rozhodli rozjet znovu a v tom přiletěl Martin van den Brink s kamionem a ustřelil nám předek. Bylo to hrozně nečekaný. Vůbec jsme netušili, že tam je. Nedal nám bohužel vědět, že je za námi systémem Sentinel, jak je zvykem. A jel z úhlu, že nebyl vidět v zrcátkách,“ vzpomíná na děsivou chvilku Tomáš Ouředníček.

Posádka týmu Ultimate Dakar Racing po incidentu klesla na celkové 42. místo. „Pro nás teď končí jakákoli šance na dobré umístění, přestože letošní Dakar jsme měli dobře rozjetý. Ale nově jsme si dali za cíl, že se alespoň pokusíme ho dokončit. Na tom usilovně při sobotním dni volna pracujeme. Martin nám poskytl i svoje mechaniky, abychom to stihli. Takže nám pomáhají a svařují. Auto totiž bylo silně poškozené. Chyběl kus rámu, byl posunutý motor, ulomené držáky motoru, prasklá olejová vana. Do sání se dostala spousta písku. Takže není jisté, že se auto povede po opravě nastartovat. Ale my pro to uděláme všechno.“ ví Tomáš.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

PÁTÁ ETAPA RALLYE DAKAR: RUSKÁ RULETA S BENZÍNEM PŘINESLA POSTUP DO NEJLEPŠÍ PĚTADVACÍTKY AUT

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem mohli v páté etapě Al-Ula – Hail ukončit své účinkování na 42. ročníku Rallye Dakar. Doslova na výpary dojeli do cíle měřeného úseku s délkou 353 kilometrů. Místo zklamání tak přišlo nadšení z postupu na celkovou 25. příčku v průběžném hodnocení kategorie aut.

Soutěžní úsek opět rozdělovala časová neutralizace. Za ní závodní konvoj čekaly duny. „Nešlo o klasické duny, ale takové vysoké porostlé kopce písku. Byly tam prudké nebezpečné sjezdy dolů. Prostě nářez! Ale tam se nám dařilo držet velmi slušné tempo, takže jsme předjížděli jeden kamion za druhým. David perfektně navigoval. Z toho všeho jsme měli radost,“ vzpomínal v cíli etapy Tomáš.

Tu ale české posádce dočasně zkazil stresový závěr etapy. „Asi padesát kilometrů před cílem jsem si všiml, že nám auto ukazuje nižší hladinu benzínu, než bychom si představovali. Takže posledních třicet kilometrů pro mě bylo úplně šílených, protože jsem se snažil jet na výpary. Pořád to ukazovalo míň a míň. Já se modlil, aby to vydrželo do cíle,“ přiblížil Tomáš kritické momenty.

Po smůle z úvodních etap letošního dakarského ročníku se ale na Tomáše s Davidem usmálo štěstí. „Do cíle jsme dojeli. Ale hned za časovou kontrolou po ujetí jednoho kilometru se auto zastavilo. To byly takové nervy, že skončíme na Rallye Dakar kvůli prázdné nádrži, že už to nechci zažít,“ ulevil si Tomáš Ouředníček.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

ČTVRTÁ ETAPA RALLYE DAKAR: OUŘEDNÍČEK S KŘÍPALEM PŘES KAMENY DOSKÁKALI PRO 25. MÍSTO

Posádka týmu Ultimate Dakar Racing během jediné etapy poskočila v celkovém pořadí aut o 11 míst dopředu. Soustředěnou jízdou se na kamenité rozbíjecí trati vyhnula defektům a je na dohled třicítce nejrychlejších vozů.

Čtvrtá etapa Neom – Al-Ula s měřeným úsekem dlouhým 453 kilometrů pořádně prověřila dakarskou techniku. Přitom se klidně mohlo stát, že Ford Ranger Dakar s posádkou Ouředníček – Křípal, který v etapě dojel na 25. místě, kvůli výměně převodovky vůbec nemusel být na startu.

Tomáš s Davidem odstartovali z 28. pozice. Což ale znamenalo, že před nimi a za nimi startovaly nejrychlejší kamiony. A to byla komplikace. „Po třech kilometrech jsme dojeli MAZ, který vyrážel před námi. Hrozně prášil, a navíc málo foukal vítr. Museli jsme za ním proto hodně zvolnit. A pak nás předjel Martin Macík na Ivecu. To už byla taková mračna, že jsme vůbec nic neviděli,“ popisuje situaci na začátku trati Tomáš.

V poslední části trati se jel náročný trial po skalách přes kameny nebo spíš „šutry“. „Něco nepředstavitelného. Kdyby mi někdo tvrdil, že naše auto dokáže jet přes takové překážky, tak bych mu řekl, že je blázen. To pořadatelé trochu přepískli. O to jsme šťastnější, že se nám s nepoškozeným vozem podařilo dojet do cíle. A navíc jsme neměli jediný defekt, což je zázrak,“ uvědomuje si Tomáš Ouředníček, který v celkovém pořadí aut poskočil už na 31. místo.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

TŘETÍ ETAPA RALLYE DAKAR: POSÁDKA OUŘEDNÍČEK – KŘÍPAL ATAKOVALA NEJRYCHLEJŠÍ DVACÍTKU AUT

Po dvou smolných etapách konečně přišel pro tým Ultimate Dakar Racing den, při kterém čeští závodníci ve Fordu Ranger Dakar ukázali svůj potenciál. Vybojovali 21. etapové místo, v celkovém pořadí poskočili na 42. příčku.

Okružní Etapa Neom – Neom se speciálkou dlouhou 427 kilometrů prověřila dakarské účastníky technickými rozbitými úseky s velkými kameny. „Spousta z nich téměř neviditelně trčela ze země, takže byly o to nebezpečnější. Vyzkoušeli jsme si i malé duny s měkkým pískem, kde se dalo zapadnout,“ komentoval úterní trasu navigátor David Křípal.

Česká posádka po dvou etapách s kopou problémů konečně měla potřebné závodnické štěstí. „Dneska to byl den, jak má být. Po výsledcích prvních dvou dní do mě musel David trochu hučet, abych se sebral. Ale dneska jsme zvolili ostré tempo. Auto fungovalo perfektně, David navigačně zvládal svou práci na jedničku. I když jsme jeli zezadu, pořád jsme někoho předjížděli. Maximálně jsme se velkém prachu koncentrovali, pořád jeli plný plyn a výsledek se dostavil,“ radoval se v cíli pilot Tomáš Ouředníček.

Po úspěšné etapě ale čeká mechaniky dlouhá noc kvůli výměně převodovky. „Nejde dobře řadit čtyřka. Mechanici budou mít práci asi až do rána, ale naštěstí dnes byli na místě a nikam nepřejížděli, takže si odpočinuli. Pro zítřek doufáme, že nám bude dál přát štěstí,“ přeje si Tomáš.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Míla Janáček

FORD TOMÁŠE OUŘEDNÍČKA PŘI DRUHÉ ETAPĚ MÁLEM SHOŘEL

Posádka Ouředníček – Křípal byla ve druhé etapě Rallye Dakar v Saudské Arábii kousek od konce v soutěži. Skrytá závada zapálila rezervní kolo, které posádka v úseku neutralizace trati uhasila. A do cíle navíc dojela bez střechy.

Náročný den pro jezdce týmu Ultimate Dakar Racing začal startem ze zadních míst. „Nikdy jsem na Dakaru nestartoval z tak zadních pozic, a to jsem jich zažil sedm. Vyjížděli jsme s malými buginami, pomalými auty a kamiony. Strašně se tam prášilo a ráno byl malý vítr. Byla to beznaděj, protože jsme vyjížděli v půlminutových intervalech. Ale dali jsme do toho všechno a předjížděli jsme jeden stroj za druhým,“ popisoval úvod etapy pilot Tomáš Ouředníček.

Posun dopředu startovním polem aut ale provázel nepříjemný zápach spáleniny. Posádka kvůli tomu dvakrát zastavila a auto důkladně zkontrolovala. Na nic nepřišla. „Rozhodl jsem se pro jistotu zresetovat řídící jednotku vypnutím zapalování. Jenže pak už jsem nenastartoval. Startér nefungoval. Naštěstí se na místě ukázal chlapík, který nás roztáhl,“ děkuje Tomáš na dálku neznámému zachránci.

Jenže historie se opakovala: „Pokračovali jsme dál, snažil jsem se nahnat ztrátu a jel jsem velmi rychle. A v kaňonu na trati se před námi najednou v prachu objevil kus skály, mně se auto dostalo trochu do smyku a abych do skály nenarazil, musel jsem prudce zabrzdit. A u toho mi chcípl motor. Takže jsme stáli uprostřed úzkého místa v kaňonu, kde nikdo nemohl v tom prachu projet. A nemohli jsme nastartovat. Tentokrát nás zachránil závodník, který nás roztáhl směrem dozadu.“

V následující neutralizaci trati se najednou zpod Fordu vyvalil hustý dým. Tomáš s Davidem otevřeli kryt pod podlahou a nestačili se divit. „Jak to David otevřel, začala nám hořet rezervní pneumatika. Je umístěna nad výfukem. Já tam přiběhl s hasičákem. Nejspíš únavou materiálu se objevila ve výfuku díra, která rozpálila celý rám. To zničilo startér a nakonec i zapálilo gumu. Bylo velké štěstí, že přišla neutralizace, jinak nám závoďák nejspíš shořel,“ uvědomoval si Tomáš.

Při závěrečném ostrém tempu při dohánění ztráty a předjíždění motorek posádka na chvíli ztratila koncentraci a bylo z toho desetiminutové zpoždění. „Asi deset minut jsme jezdili po okolí a hledali správný bod. Při tom nám upadla střecha s důležitými chladiči a dalšími věcmi. David po dojezdu do cíle jel s motorkou střechu najít, protože to bylo těsně u bivaku,“ uzavřel ohlédnutí za dramatickým dakarským dnem Tomáš Ouředníček.

Zdroj: http://ultimatedakar.cz/
Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

PRVNÍ ETAPA DAKARU 2020

První etapa Dakaru 2020 posádky Ouředníček-Křípal: Bloudění, defekty i pokora

Úvodní měřený úsek Džidda – Vadž s délkou 319 kilometrů byl pro Tomáše s Davidem a jejich Ford Ranger malým očistcem. Hledání správné trasy bylo jen začátkem řetězu problémů, které mohly skončit i vypadnutím posádky. Naštěstí je čeští bojovníci překonali a skončili v první etapě na 55. místě v hodnocení aut.

Od úvodních závodních kilometrů Tomáš Ouředníček za volantem nasadil vysoké tempo, takže prvního konkurenta předjel už po pěti kilometrech. Když byl na dostřel další, posádka se vydala nesprávným směrem a ztratila blouděním asi půlhodinu. „David se jako navigátor rozhodl, že je to strašně nefér a že některým soupeřům musíme dát větší náskok,“ glosoval Tomáš v cíli s nadsázkou první komplikace a dodal: „Jeli jsme se kochat do úplně jiného údolí, než jsme měli jet. Ale nakonec jsme se dostali zase zpátky na trať a opět jsme ve slušném tempu předjížděli, co se dalo.“

Zpomalení tempa v náročných dunách ale znovu přineslo smůlu. „V hlubokém písku se najednou před námi objevilo zapadnuté auto. Já se lekl, zabrzdil jsem a zapadli jsme taky. Celkem dlouho jsme auto vyprošťovali a když jsme se znovu rozjeli, zastavil nás defekt. Takže výměna kola. A za kilometr to samé. Najednou jsme měli už jen poslední rezervu, a to už je v měřeném úseku celkem velké riziko,“ uvědomoval si Tomáš.

Posádka týmu Ultimate Dakar Racing proto musela zpomalit a opatrnější jízdou snížit riziko dalších defektů. A i to se projevilo na umístění. „Ale dojeli jsme do cíle. Výsledek je samozřejmě katastrofální. Ale není to nic fatálního. Viděli jsme na trati spoustu odstavených motorek i čtyřkolky. Taky shořelé auto. A třeba náš kamarád a jeden z favoritů soutěže Jakub Przygonski s MINI smutně seděl u auta a dlouho bezmocně čekal na rychlou asistenci. Přišel tak o naděje na dobré umístění v tomto dakarském ročníku. Prostě pro spoustu posádek to bylo mnohem horší než pro nás. My jsme to na úvod trochu zkonili, ale ještě máme dalších jedenáct dní na to, abychom to napravili. My jsme zvyklí se probíjet zezadu, “ uzavírá odhodlaně první závodní den Tomáš Ouředníček.

Foto: Martin Blažek, www.foto-moto.eu

RALLYE DAKAR 2020: Dakarské ozvěny

Nová dakarská výzva pro Ouředníčka s Křípalem

Tomáš Ouředníček, držitel pěti dakarských medailí, se v těchto dnech připravuje na svůj sedmý a třetí společný Dakar s navigátorem Davidem Křípalem. Přestěhováním do Saudské Arábie otevírá dakarská rallye další kapitolu. Tomáš Ouředníček a David Křípal si také zvolili velkou změnu: po třech úspěšných sezónách v globálním týmu South Racing se dvojice vrací ke staronovému názvu vlastního týmu Ultimate Dakar Racing.

Tomáš Ouředníček se připojil k dakarské rodině v roce 2009, kdy se rallye přesunula z Afriky na jihoamerický kontinent. Nyní se Dakar opět stěhuje na jiný kontinent a Ouředníček také čelí zásadním změnám. „Musím říct, že to pro mě byla ta nejnáročnější příprava na Dakar. Je to poprvé, kdy všechno řešíme sami, a v posledních týdnech to byl neustálý boj. Po třech úspěšných sezónách jsme se rozhodli neprodloužit smlouvu s německou stájí South Racing a pokračovat pod staronovým jménem vlastního týmu Ultimate Dakar. Globální tým South Racing se nyní plně zaměřuje na kategorii SSV, ve které již dvakrát Rallye Dakar vyhrál. Jsme velmi vděční Scottu Abrahamovi za příležitost být součástí velkého mezinárodního týmu. Nyní, když Rallye Dakar otevírá novou kapitolu, my přijímáme zbrusu novou výzvu a jsme velmi rádi, že se můžeme zúčastnit prvního saúdského Dakaru na vlastní pěst.“ řekl Tomáš Ouředníček.

Rallye Dakar 2020 bude zahájena v neděli 5. ledna v Jeddah v Saúdské Arábii. Po téměř dvou závodních týdnech, včetně dne volna v hlavním městě Riyadh, mohou závodníci oslavit svůj úspěch v pátek 17. ledna v Al Qiddiyah.

Foto: Jaroslav a Martin Blažkovi, www.foto-moto.eu

Tomáš Ouředníček potvrdil start na Rally Dakar 2020

Dakarský závodník Tomáš Ouředníček se svým nerozlučným navigátorem Davidem Křípalem potvrdili účast v dalším ročníku nejtěžšího závodu světa rallye Dakar. 42. ročník nejsledovanější rallye je počátkem nové éry – legendární závod se stěhuje na již třetí kontinent a minimálně 5 následujících let bude startovat v Saúdské Arábii.

Po měsících náročných příprav, po úspěšném letošním absolvování dvou největších závodů světa (Dakar 2019 , Morocco Desert Challenge 2019) oznámil Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem, že se zúčastní i dalšího ročníku slavné soutěže, ze které má již Tomáš na svém kontě 5 medailí, z toho jednu v TOP10. Úspěšná česká posádka pojede Dakar 2020 opět s vozem Ford Ranger Dakar 5.0l V8 vyrobeným v oficiální licenci Ford v Jihoafrické republice u NWM.

„V roce 2020 očekáváme v mnoha ohledech velmi speciální závod. Na jedné straně jsme velmi nadšení, že jedeme do Saúdské Arábie a je skvělé vidět, že sponzoři jsou také potěšeni touto jedinečnou příležitostí. Na straně druhé bude Českou republiku reprezentovat více posádek v královské kategorii automobilů než v kamionech, což se doposud ještě nikdy nestalo. Jmenování Davida Castery novým ředitelem závodu je velmi slibné, protože má bohaté zkušenosti s přípravou roadbooků a z posledních ročníků také jako navigátor továrního týmu Peugeot, ví, jak ještě vylepšit sportovní aspekt Dakaru,“ říká Tomáš Ouředníček.

Rally Dakar 2020 bude 5. ledna zahájena v Jeddah v Saúdské Arábii. Po téměř dvou týdnech závodění, včetně dne odpočinku v hlavním městě Riyadh, mohou soutěžící oslavit svůj úspěch a dosažení cíle v Al Qiddiyah 17. ledna 2020.

Ohlédnutí za Dakar 2019

Nejlepší onboardy – akční záběry z #dakar2019 v Peru

Díky všem úžasným fanouškům…
Hlasitost na max a užijte si jízdu 💪

#ShootwithDrift Drift Innovation MusicData MusicData.sk Ford Hlouch Motors Agados přívěsy MANN-FILTER LIQUI MOLY GoldNutrition GoldNutrition Czech Republic XTline NEXO GLENOWELL CZ s.r.o. Dvořák truck – servis sro PRIM

Ouředníček s Křípalem vybojovali 17. místo na Rally Dakar 2019

Tomáš Ouředníček a David Křípal slaví úspěch. Dokončili 41. ročník Rally Dakar v TOP 20. Posádka týmu MP-Sports zajela v poslední etapě 34. čas a dovezla tak Ford Raptor #332 do cíle na celkové 17. pozici v kategorii automobilů.

„Dnes jsme byli ve velkém napětí. Nechtěli jsme, aby se výsledek pokazil. Zvláště, když nám pořadatelé oznámili, že poslední etapa bude opravdu těžká. A tak to i bylo. Zapadli jsme na jedné dunce, ale vyproštění trvalo jen chvilku. O trošku víc jsme zapadli ve fesh-feshi při průjezdu kaňonem, když jsme se vyhýbali autu. Dál jsme museli projet jeden obtížný fesh-feshový kaňon. Téměř jsem zavřel oči a jel na plný plyn… a nějak jsme to proskákali.

Pak už jsme dojeli až do cíle. To byl opravdu nádherný pocit! Super počasí, mraky diváků a parádní atmosféra. Moc jsme si to užili. Do cíle dojelo jen 50 % startovního pole. Carlos Sainz je 13., před námi je Nicolas Fuchs … na výsledek můžeme být hrdí. Máme velkou radost z 6. místa Martina Prokopa. Martin se chtěl dostat do TOP 10, my s Davidem do TOP 20. Jsme hrozně šťastní. Teď si užíváme těch pár vteřin slávy. Bude slavnostní ceremoniál, na který se moc těšíme. Rozdali jsme milion podpisů, vyfotili jsme moře fotek. Závěr Dakaru si dnes užijeme…“

Extrémně těžká etapa posouvá naši posádku vpřed na 17. místo

„Právě jsme dorazili do cíle pro mě asi nejtěžší etapy. Byla krásná, ale hrozně namáhavá. Na konci jsem mlel z posledního. Neměl jsem už žádnou energii, ale řekli jsme si, že prostě musíme dojet. Etapa byla navigačně extrémně náročná a spousta aut bloudila po trati. David bezchybně navigoval a díky tomu jsme předjeli několik aut. Sice jsme dvakrát zapadli, ale rychle jsme se z toho vyprostili. Pokračovali jsme dál ve skvělém tempu a zbytečně jsme neriskovali. Uvidíme, jaký z toho bude nakonec výsledek. Při příjezdu do cíle jsme byli na 16. místě.

Náročnost etapy dosvědčují i vážné nehody, které jsme viděli. Třeba rozstřelený Minik. Sice nevíme, kdo to byl, ale musela to být hrozná nehoda. Byl tam vrtulník a jeden z posádky ležel na lůžku. Potkali jsme spoustu zapadených aut i odstavených motorek. Hlavně pro motorkáře to musela být velmi náročná etapa.“

Už je čas? Ano!! Nasedat a vyrážíme, předposlední devátá etapa právě začíná 👍🤩

Ouředníček s Křípalem míří stále výš

Úterní, osmou etapu mezi peruánskými městy San Juan a Pisco dokázali Ouředníček s Křípalem zdolat ve skvělém 21. nejrychlejším čase. Posádka MP-Sports ve speciálu Ford Raptor #332 se v celkovém hodnocení posunula na 19. místo. Tomáš s Davidem si včerejší náročnou etapu díky výborně fungujícímu autu opět užili.

„Shrek všechno skvěle projel. Byl jsem spokojený. Zpočátku to vypadalo, že bychom mohli zajet životní etapový výsledek. Pak jsem ale udělal dvakrát takovou drobnou chybu. Zhruba 20 km před cílem jsme zapadli na vrcholku malé dunky. Museli jsme se vyprošťovat a ztratili jsme nějaký čas. Přijeli jsme do cíle jako 18., a pak nás ještě někdo přeskočil. Není to špatné, ale doufali jsme v ještě lepší výsledek. Celkové přemístění se na 19. místo je fajn.“

Ouředníček s Křípalem v top 20!

Sedmá etapa Rally Dakar, vedoucí kolem nádherného města San Juan de Marcona, přinesla posádce Ouředníček – Křípal #332 umístění v TOP 20. Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem dokončili pondělní etapu na 27. místě. V celkovém pořadí tak vybojovali 20. místo a v kategorii T1.1 dokonce skvělé 9. místo.

„Máme za sebou další těžkou etapu, která pro nás byla na druhou stranu pěkná. Trať byla hodně těžká, s proměnlivým terénem. Střídaly se těžké duny a hodně rozbité kamenité pisty. Bohužel jsme trošku zaváhali. Vsadili jsme na jistotu v dunách a zvolili nižších tlak v pneumatikách. Díky tomu jsme nemohli jet na kamenitých pistách naplno. V dunách se nám to ale vyplatilo,“ zhodnotil Tomáš Ouředníček včerejší den.

Další peklo na trati

Po sobotním dni volna zavedla Rally Dakar závodníky tratí plnou překážek k městu San Juan de Marcona. Nedělní šestá etapa byla dlouhá a náročná. Zejména obávaná duna Tanaka potrápila nespočet závodníků včetně posádky speciálu Ford Raptor #332. Tomáš Ouředníček a David Křípal toho včera zažili opravu hodně. Několikrát zapadali kvůli autům uvízlým před nimi, získali 45 minut zpoždění při čekání u uzavřeného kaňonu, okusili duny téměř po tmě a navíc dostali hodinovou penalizaci za neprojetí bodem, který byl téměř na dosah. Přesto Tomáš s Davidem dojeli do cíle etapy na 33. místě a v celkové klasifikaci jim náleží 21. příčka.

Bílou tmou završili Ouředníček s Křípalem první polovinu Dakaru

Trasa páteční maratonské etapy zavedla účastníky Rally Dakar zpátky do Arequipy. Posádky měly na programu nejdelší, 517 kilometrový měřený úsek a 197 kilometrů přejezdu. Z bezpečnostních důvodů tuto etapu organizátoři zhruba na 425 km zrušili.

„S Davidem jsme si řekli, že pojedeme na jistotu, nebudeme vůbec nic riskovat, že důležité je dostat se do cíle. Za mě musím říct, že se mi nakonec jelo celkem pěkně. Podařilo se nám udělat dobré tempo a pořád jsme někoho předjížděli. Ale pak jsme přijeli do fesh feshe a to byl opravdový masakr. Naštěstí naše auto nikde nezapadlo, ale viděli jsme spoustu zapadených aut a byla to beznadějná situace. Ve fesh feshi jsme se snažili jet tam, kde bylo aspoň trošku vidět a najednou jsme se dostali do údolí, ve kterém foukal mírný protivítr. Byla tam absolutně bílá tma. Takovou jsem ještě nikdy nezažil. Vůbec nic nebylo vidět a vůbec jsme nevěděli, kam máme jet.“

Kluci vyvázli bez zranění
Shrek se otřásl – předjíždění ve fesh feshi není nikdy snadné..
V jednom velkém fesh feshovém poli byla opět skrytá jáma a moje záda a Davidova kolena dostala definitivně zabrat. Shrek se jen lehce oklepal a jel dál. Je to úžasný auto.

Dramatické chvíle na začátku maratónské etapy

Ve čtvrtek byla na programu Rally Dakar 2019 první část maratónské etapy vedoucí z Arequipy do Tacny. Tuto 664 kilometrů dlouhou peruánskou výzvu posádky absolvovaly bez servisní pomoci. Byla to opět náročná etapa – spousta odstavených aut, velmi rozbitá trať a všudypřítomný fesh fesh. Tomáš Ouředníček a David Křípal ve speciálu Ford Raptor #332 dokončili první maratónský úsek na 35. místě a v celkové klasifikaci jsou nyní na 22. příčce.

„Dnešní etapa byla pekelná. Odstartovali jsme a po 13 kilometrech jsme měli defekt zadního kola. Přestože jsme si pracně vydobyli dobrou startovní pozici, která byla pro dnešek zásadní, tímhle defektem jsme o ni přišli. Zatímco jsme měnili kolo, předjelo nás několik kamionů a aut. Navíc celá rychlostní zkouška byla ve fesh feshi. Strašně se prášilo a nebylo vidět ani na předek auta. Bylo opravdu těžké někoho předjet. Fesh fesh byl tak měkký a zrádný, že jsme několikrát zapadli,“ komentoval průběh první části maratónské etapy Ouředníček.

Letošní nejtěžší bez technických problémů

Středeční třetí etapa Rally Dakar, mezi městy San Juan de Marcona a Arequipa, přinesla posádkám MP-Sports i přes svou náročnost dobré výsledky. Ouředníček s Křípalem zajeli 24. nejrychlejší čas v 331 km dlouhé rychlostní zkoušce. V celkovém pořadí se tak posunuli na 22. místo. Další posádka týmu MP-Sports Prokop – Tománek dokončila etapu v první desítce. Vybojovali skvělé 9. místo a v celkové klasifikaci jim patří 11. příčka.

David Křípal zhodnotil středeční etapu slovy: „Dnes jsem hodně spokojený. Jsme v cíli opravdu těžké etapy a to je perfektní. Potkali jsme hodně zapadených aut. Byly tam i technické problémy. Carlos Sainz měl nehodu a vypadá to, že ztratil veškeré naděje na dobré umístění v letošním Dakaru. Etapa byla hodně tvrdá – jak na techniku, tak na nás.“

I bez šestky jsme zdolali druhou etapu!

Dnešní druhou etapu Rally Dakar, vedoucí nádhernou peruánskou krajinou z města Pisco do cílového San Juan de Marcona, dokončily obě posádky týmu MP-Sports úspěšně. Ouředníček s Křípalem ve speciálu Ford Raptor #332 zajeli 29. nejlepší čas a v celkovém hodnocení jsou nyní na 28. místě.

„Dnes jsme odstartovali z dobré pozice a jelo se nám skvěle. Jízda probíhala bez problémů, neudělali jsme žádnou chybu. Až někdy kolem osmdesátého kilometru před cílem nám najednou vypadl šestý rychlostní stupeň a už nešel vrátit. To pro nás znamenalo výrazné zpomalení. Byla škoda, že se to stalo právě v úsecích, kde se dalo jet na plný plyn. Sice jsme nabrali časovou ztrátu a výsledek není úplně takový, jaký jsme si představovali, ale jsme šťastní, že jsme v cíli.“

První etapa Dakaru: Ouředníček spokojený, Prokop s problémy

Po technických přejímkách a nedělním nádherném slavnostním startu v hlavním městě Peru se pondělní 1. etapou konečně na plno rozjel 41. ročník Rally Dakar. Organizátoři na začátek připravili pro stovku posádek startujících v kategorii automobilů trasu s 84 měřenými kilometry, vedoucí z Limy do Pisca.

Posádce Tomáš Ouředníček a David Křípal #332 se v prologu dařilo a nakonec se umístili na 25. místě se ztrátou deseti minut. Tomáš Ouředníček okomentoval první závodní den těmito slovy: „Musím přiznat, že jsem měl z první etapy veliký respekt a jsem rád, že jsem v parádním čase a bez problémů v cíli. Nyní již mohu říci, že se těším na další závodní dny. Dával jsem si za cíl, aby mne za mnou startující Peugeot dojel až někde kolem poloviny etapy, ale nakonec se celou dobu přede mne vůbec nedostal, čímž ze mě všechno spadlo. Neudělali jsme žádnou navigační chybu a v druhé polovině etapy se ještě pořádně tahali o pořadí na trati s několika auty.“

Tomas Ourednicek Dakar

v 🏁 prvni etapy právě včas 😁💪 #dakar2019 @primwatch #mpsports #nikdytonevzdam

ourednicek_2019_05
Tomáš Ouředníček & David Křípal #332
Předchozí ročníky