PRIM Rathouský Barell

O modelu

Před 40 lety byla zaregistrována nejznámější česká značka PRIM PNO1. V roce 1968 ji vytvořili renomovaný grafik Jiří Rathouský a jeho manželka, paní Theodora Nováková. Dne 11. září 1984 pak národní podnik Chronotechna zapsal tuto ochrannou známku do registru Úřadu průmyslového vlastnictví.

Pojďme společně nahlédnout do unikátních historických archivů, které v roce 2016 odhalily poklady z jejich společné práce na logu PRIM pro tehdejší národní podnik.

Proč si koncem 60. let národní podnik nechal vytvořit logo od tak významného autora? Odpověď je jednoduchá: pokud jste chtěli vytvořit logo pro státní podnik, museli jste být členy výtvarné rady a své logo obhájit před komisí. Honoráře za návrhy byly vypláceny pouze prostřednictvím Fondu výtvarných umění, jehož členy byli i Dora Nováková a Jiří Rathouský.

Představujeme Vám limitovanou edici pánských hodinek PRIM Rathouský Barell, jež jsou oslavou nadčasového designu a české tradice. Tento exkluzivní model spojuje retro eleganci s moderní technologií a připomíná odkaz významného českého grafika Jiřího Rathouského, autora ikonického loga PRIM a písma Barell. Limitovaná edice vznikla jako pocta 40. výročí zaregistrování značky PRIM PNO1.

Hodinky PRIM Rathouský Barell jsou osazeny švýcarským strojkem Valanvron 24 s vlastním modifikovaným rotorem. Zaujmou čistým a přehledným ciferníkem s arabskými číslicemi inspirovanými písmem BC Barell.

Kalibr: Valanvron 24, 28 800 kmitů/hod modifikován s vlastním rotorem PRIM Mechanismus se natahuje automaticky z pohybů Vašeho zápěstí při běžném nošení. Kmitočet strojku 28 800 kmitů/ hod.Nadstandardní funkce strojku je tzv. hacking, tedy zastavení sekundové ručky při vytažení korunky během nastavování času.

O modelu

Tento model oslavuje preciznost, jednoduchost a nadčasovost designu, která čerpá inspiraci z bohaté historie české typografie a grafického umění. Hodinky PRIM Rathouský jsou nejen praktickým doplňkem, ale také sběratelským klenotem pro milovníky designu a hodinářského umění. Hodinky z kolekce PRIM Rathouský Barell nabízíme ve dvou elegantních barevných variantách – béžové a modré. Tento model hodinek PRIM je dokonalou kombinací elegance a výkonu s nádechem retro designu. Díky čitelným indexům a modernímu vzhledu jsou tyto hodinky atraktivním doplňkem pro každou příležitost.

Speciálně vyvinuté pouzdro z nerezové oceli 316L obsahuje leštěné i broušené prvky. Dalšími detaily jsou tvarovaný ciferník, tvarovaná hlavní ručička s protizávažím a červeným nátěrem na konci, a konvexní safírové sklo s antireflexní a antitouch úpravou.

Design hodinek je doplněn ručně vyrobeným a prošitým řemínkem z kvalitní hovězí kůže, přičemž spodní část je barvena do červena nebo modra podle typu ciferníku. Řemínek je opatřen rychlostěžejkami pro snadnou výměnu a výraznou leštěnou nerezovou sponou s mechanicky gravírovaným logem PRIM.

Kombinace precizního zpracování a jemných detailů odkazuje na éru, kdy byl design skutečným uměním. Každý kus v této kolekci je vyroben s maximální pečlivostí a důrazem na kvalitu, což zaručuje nejen dokonalý vzhled, ale i dlouhou životnost. Hodinky jsou vyrobeny v limitovaném počtu 70 kusů – 35 kusů každé verze a jsou individuálně číslovány.

Jiří Rathouský

Jiří Rathouský sa narodil sa 20. apríla 1924 v Prahe a zomrel dňa 5. septembra 2003 v Prahe. Grafický dizajnér a typograf, ktorý sa venoval širokej škále výtvarných disciplín – knižnej grafike, tvorbe firemnej identity a vizuálneho štýlu významných českých podnikov a inštitúcií, informačnému dizajnu rozsiahlych projektov s celospoločenskou pôsobnosťou, výtvarným návrhom plagátov múzeí a divadiel i poštových známok. Ako tvorca písma pre svoje projekty navrhol a zrealizoval niekoľko autorských písiem, ktoré sa stali originálnym vkladom do histórie českej typografickej tvorby.

Študoval výtvarnú výchovu a architektonickú tvorbu u profesora Cyrila Boudu na Pedagogickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. V roku 1949 mu však bolo štúdium z ideologických dôvodov prerušené a absolutórium mu bolo priznané až po Zamatovej revolúcii v roku 1992.

Výtvarníka a typografa Jiřího Rathouského preslávili predovšetkým návrhy knižných edícií, log a propagačná grafika. Popri mnohých dizajnérskych zákazkách sa Rathouský venoval aj voľnej grafike, vytváral grafické listy s prírodnými motívmi a bol aktívnym členom Spolku českých umelcov grafikov Hollar. Spolu so svojou ženou, výtvarníčkou Dorou Novákovou, venoval veľkú dávku tvorivej energie aj vizuálnu propagáciu programu kultúrnych inštitúcií – Národného divadla, NTM a UPM v Prahe..

Medzi rokmi 1967 až 1970 ho tieto aktivity priviedli k spolupráci na výtvarnom riešení československého pavilónu Expo 67 v kanadskom Montreale a Expo 70 v japonskej Osake a priniesli mu zaslúžené uznanie na medzinárodnej scéne.
„Rathouského rukopis je rozpoznateľný z celého radu knižných prebalov. Jeho úsilie o koncepčné riešenie totiž vytvorilo výraznú tvár mnohých knižných edícií. Z jeho dielne pochádzajú grafické značky nakladateľstva Albatros, Artia, Československý spisovateľ, Orbis a Olympia. Je aj autorom rokmi zažitej značky Národného divadla v Prahe v tvare korunky z lipových listov nad iniciálami ND.

Je autorom informačného dizajnu novej scény Národného divadla v Prahe, alebo známych hotelov Intercontinental a Thermal v Karlových Varoch,“ uviedla kurátorka výstavy Moravskej galérie v Brne, pani Marta Sylvestrová. Začiatkom deväťdesiatych rokov vypracoval Jiří Rathouský orientačný systém aj pre český parlament. Jeho najvýznamnejšou zákazkou z prelomu šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov bol integrovaný pražský dopravný informačný systém, ktorý sa uplatnil pre trasu C pražského metra.

Dora (Theodora Nováková)

Česká dizajnérka a grafička, manželka Jiřího Rathouského, narodená 2.09.1921 v Bratislave.
Študovala na Štátnej grafickej škole v Prahe a na Umeleckopriemyselnej škole (1941) a (Vysokej škole umeleckého priemyslu (1945–1948) u Antonína Strnadela. V letoch 1945–1946 študovala na École des Beaux-Arts v Paríži. Venovala sa voľnej grafike a úžitkovému umeniu v oblasti grafiky, plagátu, knižných obálok, keramiky, textilu a šperku.
Vystavovala so skupinou Horizont a bola okrajovo zastúpená plagátmi na prvej výstave Skupiny Máj 57 roku 1957. Zo skupiny Máj vzišiel celý rad individualít, ktoré v nasledujúcich rokoch výrazne prehovorili do knižnej grafiky a ilustrácie.Za svoju plagátovú aj knižnú tvorbu Nováková získala rôzne ocenenia.

„Honoráre vtedy nepreplácali podniky priamo autorom. Toto museli vykonať prostredníctvom Fondu. Tvrdenie, že podnik vyplatil Dore Novákovej odmenu priamo, je preto nepravdepodobné. Takýto postup by sa mohol považovať za úplatok“. „Je nemysliteľné, že by navyše Dora Nováková prijala za pokrytie“ ? práce niekoho iného niečo ako „podnikový úplatok“, čo by bolo označené za rozkrádanie socialistického vlastníctva. Ako už bolo povedané skôr, honoráre grafikom vyplácal Fond výtvarných umení, ktorý tiež výšku honorára odsúhlasoval, mohol ju prípadne znížiť alebo aj zvýšiť. Citujeme tu z listu Českého Fondu výtvarných umení z 18. júna 1965 (pozri taktiež obdobný list z 18.11.1969), ktorým bola Dora Nováková vymenovaná výkonom funkcie členky umeleckej komisie ČFVU pre odbor užitá a propagačná grafika. Úlohou členov umeleckých komisií je zabezpečovať vysoké ideové a umelecké kritériá hodnotenia pri nákupe, predaji a zadávaní výtvarných diel, určených na spoločenské uplatnenie na všetkých úsekoch hospodárskeho a kultúrneho života, alebo na reprodukciu vo výrobe.“

Specifikace

Kalibr

Valanvron 24

Voděodolnost

5 ATM

Rozměry
⦰ 42 x 13 mm
Sklo

Konvexné zafírové sklo s antireflexnou a antitouch úpravou

Pouzdro

Nerezová ocel 316L

Řemínek

Remienok má Easy Click systém

Ostatné kolekcie