Prim Dakar 2025: Příběh pokračuje

TZ 2 etapa – maximálně spoko! Ollie Roučková , Ondřej Martinec

První velkou zkoušku „Samuraiové“ zvládli na výbornou.

Chrono 48 – velká výzva a na druhé straně velké obavy. Půl etapy Chrono 48 mají posádky Dakaru a Dakaru Classic za sebou. Na Ondřeje Martince peklo nečekalo. Chrono ale dostálo své pověsti a přichystalo závodníkům nejedno překvapení. Po krásném výkonu dorazila do bivaku posádka Czech Samurais týmu na 18. místě. (Další Češi 45. Bárta, 60. Pazdera, 68. Hušek, Holická a Vinš-výsledky nebyly známy). „Jsme hrozně unaveni, během etapy jsme neměli čas se ani trochu najíst. Pořadatelé to místy s průměrem rychlostí přehnali, když jsme někde měli i 95 km/hod. Auto skvěle drží,“ sdělil své první dojmy v cíli spokojený ale nesmírně unavený jezdec.

Závodilo se v rozmanitém terénu severně od Bishy. „Hodně se dneska střídal povrch, čekal na nás písek, kamení, planinové kopce, navigační duny. Máme za sebou první polovinu možná nejtěžší etapy,“oddechl si po dobře vykonané práci spolujezdec Jiří Kopřiva, který si labužnicky zapálil cigaretu.

Ihned po příjezdu do bivaku se o auto postarali mechanici Jiří Vorlíček a Tomáš Trytko. „Máme na kontrolu a opravy pouze jeden a půl hodiny. Zatím to vypadá, že je vše ok. Neubývá olej, drží nápravy a další důležité součásti. Drobné šrámy dnes utrpěl každý, ale ty nemají zásadní vliv na zdárné pokračování v soutěži,“ dodává šéfmechanik Jiří Vorlíček. Ještě je nutné dodat, že pro „klasiky“ není Chrono 48 v pravém slova smyslu, protože se posádky vrátily do bivaku, mohly využít zázemí a týmy mohly na vozidlech pracovat, i když v omezeném čase.

„Toyotka nás dneska podržela, i když jsme párkrát letěli vzduchem a nějaký ten otisk z pouště si z etapy odnesla. Ale nic, kvůli čemu bychom museli zastavovat, takže za mě opět povedená etapa, co se týče technické stránky,“ chválí vůz pilot Ondřej Martinec.

Zítra posádky v Chrono 48 dokončí druhou polovinu etapy zpět do Bishy a s tímto místem se další den rozloučí. Třetí etapou, opět dlouhou a náročnou, budou pokračovat do Al Henakiyah.

První etapu zajela posádka Martinec s Kopřivou bez problémů

První etapou s délkou 385 kilometrů letošní Dakar Classic začíná udávat charakter soutěže. Posádka Czech Samurais týmu ve složení Ondřej Martinec a Jiří Kopřiva dojela na výborném 28. místě (další Češi: 61. Vinš, 72. Hušek, 73. Pazdera, 83. Bárta, 85. Holická). V celkovém pořadí se drží „samurajové“ v první třetině výsledkové listiny. Do soutěže dnes odstartovalo pětadevadesát klasiků.

„Jsme v bivaku, a to je nejdůležitější. Během úvodní etapy jsme neměli žádné větší problémy. Pár bodíků jsme nachytali, ale je to stále velmi dobré. Věřím, že budeme v tomto duchu pokračovat,“ zhodnotil první etapu z pohledu posádky Ondřej Martinec.

Závodní speciál Toyota Land Cruiser dokončil první delší etapu bez technických závad a větších poškození. „Toyota dnes nepřišla ani o zrcátko, technicky je naprosto v pořádku. Dělá nám zkrátka radost. Nejenom mně, ale i mechanikům,  protože provedou jen běžnou údržbu a kontrolu a jedeme dál.“

„Zítra se teprve ukáže to pravé závodění. Prověří nejen jezdce a techniku, ale i nás spolujezdce“, vzhlíží s respektem  ke královské etapě Chrono 48  navigátor Jiří Kopřiva.

Jede se opět smyčka  Bisha – Bisha, ale podstatně delší, neboť na posádky čeká ve dvou dnech bez servisu více jak tisícovka kilometrů. Terén v oblasti Bisha už je Ondřeji Martincovi známý. Kromě písku se terén mění na nejrůznější povrchy, kde navigátor Jiří Kopřiva musel pravidelně upravovatrozložení  rychlosti. Zvlášť když se začaly  objevovat kameny.

„Vyplácí se jet s rozvahou, zejména, když se člověk dostane do prachu a je výrazně zhoršená viditelnost. Neletět bezhlavě do cíle. Teprve se rozehříváme, zatím nás hodně podržely pneumatiky Goodrich, „glosuje pilot tmavomodré toyoty.

Posádky Dakaru i Dakaru Classic už spřádají taktiku na Chrono 48, která se odehraje 5. a 6. ledna, bude nesmírně náročná a určitě pořádně zamíchá pořadím ve všech kategoriích. Dvojice Martinec – Kopřiva odstartuje v 5:25 hodin jako jedenadvacátá posádka „klasiků“.

AER 2025: Ouředníček dojel v první saharské etapě druhý

Posádka týmu Toyota Gazoo Racing Czech Tomáš Ouředníček a Lukáš Barták ve voze Toyota Hilux GR V8 T1+ obsadila druhé místo ve čtvrteční třetí etapě šestnáctého ročníku vytrvalostní rally Africa Eco Race.
Dlouhou dobu přitom čeští závodníci figurovali na vedoucí pozici, ale organizátoři ještě večer pořadí korigovali. „Vedoucí francouzská posádka, která startovala před námi, zastavila a pomáhala u nehody motorkáře. Nám už jen ukázali, abychom jeli dál. Francouzům proto pořadatelé tento čas odečetli,“ vysvětlil posun v pořadí Tomáš Ouředníček.
Podle svých slov je ale velice spokojen i se druhým místem. „Chytili jsme výborné tempo, ale museli jsme pak trochu zpomalit kvůli přehřívajícímu se diferenciálu. Obávané duny Cheggaga jsme zvládli na jedničku, a dokonce jsme tam předjeli dvě auta. V dalším úseku jsme ale jeli za prášící buginou, v prachu jsme přehlédli kamennou hradbu a bokem do ní narazili. Ale nebylo to nic fatálního a mohli jsme pokračovat. Asi po sto šedesáti kilometrech se nám buginu podařilo předjet, do cíle jsme pak měli čistou trať a jelo se nám velmi dobře,“ popsal Ouředníček.
Kromě diferenciálu, jehož teplotu posádka stále sledovala, nenastaly žádné problémy. Opět se osvědčilo nové nastavení podvozku. Lukáš zvládl obtížnou navigaci v poušti na jedničku, a ani jednou jsme nezaváhali. To bylo zásadní,“ pochválil navigátora pilot. „Zdá se, že se mi už více daří udržet v rozhodujících situacích koncentraci a nerozptylovat se tím, co není podstatné. Díky tomu jsem si dnes mohl více věřit a poslat Tomáše vždy správným směrem,“ komentoval spolujezdec Lukáš Barták, který se ocitl v rychlém autě na vysokých ostrých dunách poprvé v životě. „Trochu mi to zahýbalo žaludkem, ale zvládl jsem to,“ dodal s úsměvem.
Čtvrteční etapa z Tagounite do Touzgui zavedla závodníky poprvé na Saharu, měřila 547 kilometrů a rychlostní zkouška byla dlouhá 453 kilometrů. Etapu vyhráli se sedmiminutovým náskokem zmínění Francouzi Benoit Fretin a Cedric Duple ve speciálu Century CR6. V celkovém pořadí soutěže drží Ouředníček s Bartákem třetí pozici s více než půlhodinovou ztrátou na vedoucí Francouze, na druhé Belgičany Vroninkse s Berghmansem ztrácejí třináct minut. Zde se projevila  patnáctiminutová penalizace za minutí jednoho kontrolního bodu ve středeční etapě.
V pátek čeká účastníky závodu další pětisetkilometrová porce, 495 kilometrů tvoří rychlostní zkouška. Trasa do Laayoune vede od východu k západu hornatým terénem, který se opět promění v rozlehlá dunová pole bez orientačních bodů na obzoru.

Samuraiové jsou už v centru dění na Dakaru 2025

Prolog a základní tábor v pořadí již sedmačtyřicátého Dakaru je umístěn v městě Bisha v provincii Asir na nehostinném jihu země. Toto město je známé pestrými trhy, historickými památkami. Tým Czech Samurais se hned po vyzvednutí techniky rozehřál na šestisetkilometrovém přejezdu Jeddah – Bisha a rozbil svůj první letošní bivak v základním táboře Bisha, kde se schází dakarská karavana již potřetí……

Reportáž z rally Monaco – Dakar v O2 TV Sport