Samuraiové jsou zpátky!
Kvůli závažné poruše – proražené nádrži, byli nuceni Ondřej Martinec s Jiřím Kopřivou za cenu penalizace odstoupit z královské etapy. Za velkého úsilí celého týmu se podařilo získal náhradní nádrž a díky šikovnosti mechaniků pod taktovkou Jiřího Vorlíčka byl vůz Toyota Land Cruiser 90 připraven po dni volna na start do druhé poloviny Dakaru Classic.
„Jsme rádi, že můžeme v soutěži pokračovat a uděláme všechno pro to, abychom se v celkové pořadí posouvali dopředu a udrželi si pozici nejlepšího českého osobáku,“ řekl na startu šesté etapy Ondřej Martinec.
„Snažili jsme se ve dni volna kromě výměny nádrže, která byla hodně složitá, i o kontrolu a repasi celého auta, aby kluci mohli bojovat rovnocenně se soupeři,“ zmínil se o náročných hodinách šéfmechanik Jiří Vorlíček.
Radost z pokračování v soutěži má samozřejmě i Olga Roučková, která vše pečlivě sleduje a je s týmem v neustálém kontaktu. „Jsem na všechny moc hrdá – posádku i mechaniky, včetně našeho mladíka projektu Mechanic Academy. Myslím si, že touto náročnou prací za poslední dny získal mnohé pro svoji praxi.“
Co na to Tomáš Trytko, člen projektu Mechanic Academy? „Když kluci nedokončili etapu kvůli nádrži a měli co dělat, aby vůbec dojeli do Hailu, den volna jsme využili právě na opravy. Na autě jsem taky zanechal kus práce, ale soustředil jsem se spíš na ty jednodušší – povolování šroubů, sundání výfuku nebo páskování hadic.“
A jak to bylo s tou nádrží? „Nakonec se ji povedlo vyměnit, ale hodně věcí se na autě muselo poupravit, změnit její uchycení a Jirka Vorlíček musel vyrobit krycí pancíř, aby znovu nedošlo k jejímu proražení.“
Kolik toho denně naspíte, a jak jsi se vyrovnal se změnou počasí? „Většinou to vychází na pět až šest hodin. V minulém bivaku bylo poměrně velké teplo, tady to je něco jiného. Ve spacáku mi zima nebyla, ale teploty tu jsou nízké.“
Po příjezdu do bivaku zhodnotil spolujezdec Jiří Kopřiva dnešní šestou etapu takto: „Etapa byla dlouhá, ale řidičsky ne úplně náročná. Byly na ní dlouhé pisty, občas kameny. Navigačně to bylo celkem obtížné, protože to vše bylo hodně rychlé. Auto je zatím v pořádku.“
V dnešní etapě zajely české posádky tato umístění: 35. místo Husek, 46. Pazdera, 50. Martinec, 55. Bárta, 57. Vinš, 58. Holická.
Celkově se posádka Czech Samurais týmu Ondřej Martinec – Jiří Kopřiva posunula na 54. místo.
Czech Samurais: Když se smůla přilepila na paty
Po třetí etapě nejlepší z českých posádek, sedmí v kategorii H2 a jedenatřicátí absolutně v Dakaru Classic. Bohužel čtvrtá etapa nezačala pro posádku Ondřej Martinec – Jiří Kopřiva dobře. Poměrně záhy zjistili, že mají proraženou nádrž, což je velký technický a nebezpečný problém. A začalo velké shánění potřebných věcí. Tato závada je bohužel důsledkem včerejší rozbité destrukční etapy.
„Bylo jasné, že kluci s takto poškozeným autem nemohou závodit, ale pouze někam dojet, kde budou vůz opravovat. Pomáhá velká spousta lidí. Za což všem moc děkujeme. Je vidět, že dakarská rodina je opravdu velká, a když je třeba, tak si navzájem pomohou. Nádrž se hledala všude, i přes českou ambasádu, zjjišťovaly se kontakty na servisy v dané oblasti, sháněl se plátovací plech atd. Bylo to hektické a věřím, že se podaří nakonec dojet do bivaku a pokračovat i se spožděním v soutěži,“sdělila manažérka týmu Ollie Roučková.
Problémy postihly nejen posádku týmu Czech Samurais, ale i řadu dalších mezi „klasiky“. A obecně je znám i konec nadějí řady favoritů v Dakaru, jen namátkou „dojezdili“ Carlos Sainz, Sebastian Loeb nebo okolo desítky se pohybující v kategorii motocyklů český leader Martin Michek. Dakar 2025 si začáná vybírat krutou daň v podobě odstoupivších posádek.
Na dálku pilot toyoty Ondřej Martinec vzkazuje: „Děláme všechno pro to, abychom v soutěži pokračovali. Jsme strašně unaveni, stojí nás to nesmírné úsilí, ale snad se to podaří. Držte nám palce.“
TZ 2 etapa – maximálně spoko! Ollie Roučková , Ondřej Martinec
První velkou zkoušku „Samuraiové“ zvládli na výbornou.
Chrono 48 – velká výzva a na druhé straně velké obavy. Půl etapy Chrono 48 mají posádky Dakaru a Dakaru Classic za sebou. Na Ondřeje Martince peklo nečekalo. Chrono ale dostálo své pověsti a přichystalo závodníkům nejedno překvapení. Po krásném výkonu dorazila do bivaku posádka Czech Samurais týmu na 18. místě. (Další Češi 45. Bárta, 60. Pazdera, 68. Hušek, Holická a Vinš-výsledky nebyly známy). „Jsme hrozně unaveni, během etapy jsme neměli čas se ani trochu najíst. Pořadatelé to místy s průměrem rychlostí přehnali, když jsme někde měli i 95 km/hod. Auto skvěle drží,“ sdělil své první dojmy v cíli spokojený ale nesmírně unavený jezdec.
Závodilo se v rozmanitém terénu severně od Bishy. „Hodně se dneska střídal povrch, čekal na nás písek, kamení, planinové kopce, navigační duny. Máme za sebou první polovinu možná nejtěžší etapy,“oddechl si po dobře vykonané práci spolujezdec Jiří Kopřiva, který si labužnicky zapálil cigaretu.
Ihned po příjezdu do bivaku se o auto postarali mechanici Jiří Vorlíček a Tomáš Trytko. „Máme na kontrolu a opravy pouze jeden a půl hodiny. Zatím to vypadá, že je vše ok. Neubývá olej, drží nápravy a další důležité součásti. Drobné šrámy dnes utrpěl každý, ale ty nemají zásadní vliv na zdárné pokračování v soutěži,“ dodává šéfmechanik Jiří Vorlíček. Ještě je nutné dodat, že pro „klasiky“ není Chrono 48 v pravém slova smyslu, protože se posádky vrátily do bivaku, mohly využít zázemí a týmy mohly na vozidlech pracovat, i když v omezeném čase.
„Toyotka nás dneska podržela, i když jsme párkrát letěli vzduchem a nějaký ten otisk z pouště si z etapy odnesla. Ale nic, kvůli čemu bychom museli zastavovat, takže za mě opět povedená etapa, co se týče technické stránky,“ chválí vůz pilot Ondřej Martinec.
Zítra posádky v Chrono 48 dokončí druhou polovinu etapy zpět do Bishy a s tímto místem se další den rozloučí. Třetí etapou, opět dlouhou a náročnou, budou pokračovat do Al Henakiyah.
První etapu zajela posádka Martinec s Kopřivou bez problémů
První etapou s délkou 385 kilometrů letošní Dakar Classic začíná udávat charakter soutěže. Posádka Czech Samurais týmu ve složení Ondřej Martinec a Jiří Kopřiva dojela na výborném 28. místě (další Češi: 61. Vinš, 72. Hušek, 73. Pazdera, 83. Bárta, 85. Holická). V celkovém pořadí se drží „samurajové“ v první třetině výsledkové listiny. Do soutěže dnes odstartovalo pětadevadesát klasiků.
„Jsme v bivaku, a to je nejdůležitější. Během úvodní etapy jsme neměli žádné větší problémy. Pár bodíků jsme nachytali, ale je to stále velmi dobré. Věřím, že budeme v tomto duchu pokračovat,“ zhodnotil první etapu z pohledu posádky Ondřej Martinec.
Závodní speciál Toyota Land Cruiser dokončil první delší etapu bez technických závad a větších poškození. „Toyota dnes nepřišla ani o zrcátko, technicky je naprosto v pořádku. Dělá nám zkrátka radost. Nejenom mně, ale i mechanikům, protože provedou jen běžnou údržbu a kontrolu a jedeme dál.“
„Zítra se teprve ukáže to pravé závodění. Prověří nejen jezdce a techniku, ale i nás spolujezdce“, vzhlíží s respektem ke královské etapě Chrono 48 navigátor Jiří Kopřiva.
Jede se opět smyčka Bisha – Bisha, ale podstatně delší, neboť na posádky čeká ve dvou dnech bez servisu více jak tisícovka kilometrů. Terén v oblasti Bisha už je Ondřeji Martincovi známý. Kromě písku se terén mění na nejrůznější povrchy, kde navigátor Jiří Kopřiva musel pravidelně upravovatrozložení rychlosti. Zvlášť když se začaly objevovat kameny.
„Vyplácí se jet s rozvahou, zejména, když se člověk dostane do prachu a je výrazně zhoršená viditelnost. Neletět bezhlavě do cíle. Teprve se rozehříváme, zatím nás hodně podržely pneumatiky Goodrich, „glosuje pilot tmavomodré toyoty.
Posádky Dakaru i Dakaru Classic už spřádají taktiku na Chrono 48, která se odehraje 5. a 6. ledna, bude nesmírně náročná a určitě pořádně zamíchá pořadím ve všech kategoriích. Dvojice Martinec – Kopřiva odstartuje v 5:25 hodin jako jedenadvacátá posádka „klasiků“.
AER 2025: Ouředníček dojel v první saharské etapě druhý
Samuraiové jsou už v centru dění na Dakaru 2025
Prolog a základní tábor v pořadí již sedmačtyřicátého Dakaru je umístěn v městě Bisha v provincii Asir na nehostinném jihu země. Toto město je známé pestrými trhy, historickými památkami. Tým Czech Samurais se hned po vyzvednutí techniky rozehřál na šestisetkilometrovém přejezdu Jeddah – Bisha a rozbil svůj první letošní bivak v základním táboře Bisha, kde se schází dakarská karavana již potřetí……
- Video, vyzvednutí techniky: https://youtu.be/hWEYm-8JgK8?si=MTucsqNalLgPWlco