PRIM Dakar LIAZ 1985

O kolekci

Výroční edice k 40 letům od prvního československého úspěchu na Rallye Dakar.

Odvaha, vytrvalost a touha překonat nemožné. To vše stálo za legendárním úspěchem československé posádky kamionu LIAZ v roce 1985, kdy se poprvé vydala na nejtěžší rally světa – Paříž–Dakar. Na počest tohoto historického milníku vznikla limitovaná kolekce hodinek PRIM Dakar LIAZ 1985, čítající pouhých 40 kusů.

O modelu

Výjimečné výročí si žádá výjimečné hodinky. Proto jsme se rozhodli použít pro pouzdro uhlíkové vlákno (karbon), materiál spojený s automobilovým a závodním světem. Každý kus je díky své struktuře naprostým originálem.

Uvnitř tiká švýcarský chronograf kalibru 5020.B, který zaručuje přesnost i v náročných podmínkách. Sportovní charakter doplňuje vodotěsnost 10 ATM a šroubovací korunka.

Číselník

Design edice Dakar je odvážný a barevně odkazuje na legendární Liazku – bílou, žlutou a odstíny modré, doplněné původním logem a startovním číslem 627.
Na jeho vzniku se více než tři měsíce podílel tým designérů ve spolupráci s rally jezdcem Josefem Kakrdou a členy původní posádky, jejichž podpisy zdobí krabičku.

  • Bílý matný číselník zdobí pruhy inspirované kamionem LIAZ, které pokračují i na FKM řemínku se stejným prošitím.
  • Zkosené indexy jsou ručně broušené a zakončené luminiscenční modrou pro čitelnost za zhoršených podmínek.
  • Chronografy zdobí struktura „cd“, orámovaná žlutým a modrým kontrastem.
  • Na pozici 12 najdete originální index ve tvaru kefíja, na pozici 6 pak komplikaci big date.
  • Minutový věnec v modré barvě doplňují zvýrazněné žluté číslice.
  • Ručičky mají broušený povrch a luminiscenční výplň, zatímco stopky chronografu zdobí šachovnicový vzor start/cíl.

Celý vzhled podtrhuje bílá keramická luneta tachymetru, laděná do tradičních barev LIAZ. Jemným detailem je i rytina Dakar Liaz na vnitřní straně pouzdra.

Víčko

Dýnko z nerezové oceli je tematicky navrženo – najdete na něm mapu trasy Rally Dakar 1985, startovní číslo, historického kefíja s označením T.S.O. i jména členů posádky. Barevné detaily jsou zvýrazněny technologií olejové výplně. Číslo limitované edice je vyraženo netradičně – na boku pouzdra.

Doba měření času je znázorněna v subčíselníku čítače na pozici 9 hodin: větší ručička ukazuje měření do 30 minut, menší ručička pak zobrazuje časový úsek až do 12 hodin.

Řemínek

Edice je osazena řemínkem z materiálu FKM – jednoho z nejodolnějších elastomerů současnosti, běžně používaného v motorsportu a letectví. Pro maximální komfort je svrchní část potažená kůží, spodní zůstává z příjemného FKM silikonu.

Balení

Každé hodinky jsou dodávány v tematické krabičce se záručním listem a servisní kartou. Součástí limitované edice je také unikátní stavebnice Liaz 1985, podepsaná samotnými jezdci legendární posádky.

Proč právě kefíja? A co to je?

Ochrana a odolnost – kefíja chrání před sluncem, větrem i pískem. Přesně tak, jak se závodníci musí chránit během Dakaru – ať už v Africe nebo dnes v Jižní Americe či Saúdské Arábii.

Jednoduchá, ale silná symbolika – zakrytá tvář znamená univerzálnost. Není to konkrétní člověk, může to být každý závodník, každý dobrodruh.

Tradice a respekt – logo odkazuje na kulturu a prostředí, odkud Dakar vzešel. Poušť zůstává srdcem závodu a kefíja je jejím nejvýraznějším symbolem.

Novější logo tak není jen grafická značka – je to poselství. Připomíná, že Dakar není jen soutěž motorů, ale i boj s přírodními živly, cesta kulturami a příběh odvahy. Kefíja v logu je proto znakem dobrodruha, který se vydává vstříc poušti, ať už je odkudkoli.

Kefía byla i logo závodu Paříž – Dakar, kterou používal až do své smrti Thierry Sabine.

Příběh: Dakar 1985 – příběh odvahy

Kamiony LIAZ se v roce 1985 vydaly na jednu z nejtěžších zkoušek, jakým může člověk i technika čelit – na Rallye Paříž–Dakar. Dvaadvacet dní bojovali jezdci s africkou přírodou, únavou i nevyzkoušenou technikou. Byli průkopníky, kteří se odvážili jít do neznáma a uspěli.

První kroky k účasti podnikl už v roce 1983 tým ve složení Jiří Moskal, doc. Ing. Zdeněk Kovář, CSc. a Ing. Radek Fencl. Na jaře 1984 dostal projekt zelenou a s pomocí zkušeného Francouze Alaina Gallanda vznikly první závodní speciály. Na start 7. ročníku Rally Dakar se postavily vozy se startovními čísly 626 a 627.

Zatímco vůz 626 soutěž nakonec nedokončil, posádka kamionu číslo 627 – Moskal, Joklík a Fencl – dojela až do cíle. Na premiérovou účast obsadili skvělé 13. místo a zapsali se tak do historie československého motorsportu.

Osobnosti

  • Jiří Moskal (nar. 3. května 1948 v Jablonci nad Nisou) je bývalý český rally raidový závodník, který čtyřikrát startoval na Rallye Dakar v kategorii kamionů a získal významná umístění – v roce 1985 dojel na 13. místě, v roce 1987 obsadil 3. místo a v roce 1988 krásné 2. místo. Před Dakarem vynikal také v automobilových soutěžích doma – v roce 1981 zvítězil v Poháru míru a přátelství. Paměť národa.
  • Radek Fencl byl inženýr a zkušební technik u LIAZu a roku 1985 patřil k prvnímu československému týmu, který v kategorii kamionů na Rallye Paříž–Dakar dojel do cíle. Zemřel tragicky v roce 2001.
  • Jaroslav Joklík doplňoval posádku vedle Moskala a Fencla – společně dokázali, že LIAZka může obstát i v extrémních podmínkách pouštního Dakaru. Dohromady přispěli k prvnímu úspěšnému dojezdu československého kamionu na Rallye Dakar.

Specifikace

Kalibr

Ronda 5020.B

Voděodolnost

10 ATM

Rozměry
⦰ 46 x 13 mm
Sklo

Safírové rovné

Pouzdro

Karbon, keramika

Řemínek

Kůže, guma-silikon

Další kolekce